Safari i Afrika = magisk!

Safari var helt fantastisk. Vet ikke hvor jeg skal begynne, vi har opplevd så utrolig mye. Begynner med fredagen:

På fredag dro vi av gårde på morgenen. Land and lakes safari kom og hentet oss på Korea Garden med to jeeper. Vi hadde også med oss en dame fra Storbritannia, en litt stille og rar en som drev med noe vanngreier. Vi satt oss inn og forberedte oss på det verste, humper og svinger i 7,5 timer. Turen ble faktisk ikke så verst, var overraskende lite humper. De humpene vi hadde var bare en opplevelse. Ikke så lett å sove, men ikke så mye humper at ryggen ble støl. Til og med kryssing av grensen mellom Malawi og Zambia gikk bra. Midt inni humpeveien i Zambia er det en 500 meter lang asfaltstrekning som vi har hørt om fra før vi dro. Den strekningen er nemlig sponset av Norge. Flaut vett, hva er vel 500 meter midt inni verste humpevei? Da vi kom fram håpet vi på å få en kveldssafari ekstra siden vi var litt tidlig ute. Men dessverre rakk vi det ikke. Vi fikk sett elefanter, aper og impalaer (en type antiloper) første dagen også. Apene gikk rundt der hvor vi bodde, plutselig hoppet det frem en her og en der. Akkurat som om de viste seg frem for oss. Nysgjerrige og smarte. Damen som eide stedet vi var på, Dora som var fra Sveits, fortalte meg at de klarte og åpne luka til søpla, så ho måtte sette på en ekstra lås. Ellers rundt hyttene vi sov i, som faktisk var veldig fine, har vi sett pokoer, giraffer og en leopard bare 200 m fra hytta, utrolig! Da vi ble kjørt til hytta på kvelden så vi faktisk hippo, elefant og DIGERT piggsvin. Fikk nemlig ikke lov til å gå de 200 meterne fra hytta til spisestedet pga farlige dyr. Elefanter er nemlig det dyret som dreper flest mennesker i Afrika, og de var rett ved hytta. Piggsvinet vi så var faktisk ett veldig sjeldent syn, så vi bråkjørte etter ut i skogen og jaktet på piggsvinet. Det var snilt av dem å ta oss på en ekstra kjøretur på kvelden. Før turen var vi innmari trøtte, men etter å ha sett alle de dyrene var vi ganske våkne. Det var faktisk veldig spennende å kjøre rundt med lykt og lete etter dyr.

Lørdag var det tidlig opp, jeg satt klokken på 04.55! De som jobber på stedet kom til og med og banket på døra vår, ladies?! Vi ble kjørt til frokost fra hyttene vi bodde i. Ved frokosten fikk vi høre at to av jentene hadde sett hippoer rett utenfor hytta. Vi ble om mulig, enda mer spente på safarien. Pakket og klare med fotoapparatet ladet satt vi oss i safaribilen og kjørte til South Luangwa national park. Over luangwa river som skiller nasjonalparken fra der hvor vi bodde. Dyrene kan krysse elven hvis de vil, de er helt frie, det var derfor vi traff de dyrene vi traff. På vei til den første safarien så vi faktisk giraffer også, vi så det i går ettermiddag også. Kommer på litt ting mens jeg skriver her.

Vi kom ikke lenger enn opp på brua, som førte til nasjonalparken, før vi så hippoer nede i vannet. Og slik fortsatte det. Vi så en forlatt sebra, en elefant, impalaer, pokoer, hippoer, en hel haug buffler, guiden sa det var rundt 1000 stk som var på vandring fra ett sted til ett annet, og giraffer. I tillegg til en del forskjellige fugler, men det skjønte guiden fort at vi ikke var såå interessert i som å se pattedyrene. Vi håpet og håpet på å se løver, men så det ikke. Så da hadde vi håpet oppe for nattsafarien. Det var spennende og herlig å kjøre rundt i bilen med vind i ansiktet for å se etter dyr. Guiden var veldig flink og fortalte oss fakta om dyra uten å prate i evigheter. De kunne det utroligste. Det tok visst tre år for å bli ordentlig guid. Vi satt stille og nøt alle lydene og spenningen av å kjøre rundt. Det var noen ganger det tok en stund før vi så ett dyr, men det var i grunn spennende å bare kjøre rundt. Vi hadde til og med en tissepause, og det var litt spesielt å sette seg i gresset rundt en busk å tisse rett ved det vi hadde sett 1000 bøffler. Det er ikke hver dag man gjør det, og det er en opplevelse å tisse!

Da safarien var over kjørte vi tilbake til wildlife camp som var navnet på stedet der vi bodde. Der fikk vi lunsj som var vegatarlasagne, en litt rar rett som smakte helt ok. Etter lunsjen dro vi opp til badebassenget og nøt utsikten over elva som rant forbi. Noen lå i sola og solte seg, mens andre hadde nok med å ligge i skyggen og overleve. Jeg var i den siste gruppen. Det var utrolig varmt i Zambia. Heldigvis kom det en regnskur midt på dagen. Da søkte vi alle ly i hytta med madrasser rundt oss. Madeleine fant ett håndkle hun pakket rundt seg. Det viste seg å være en tysker sitt håndkle, og i stedet for å spørre pent om det var hans håndkle, nappet han håndkleet av Madeleine som lå og sov. Hun skvatt, og de som satt rundt lo av tyskeren. Det var morsomt å høre dem fortelle etterpå.

Klokken fire var det tid for kveldssafari. Vi hadde egentlig ikke så utrolig høye forhåpninger om å se dyr i mørket. Men nattsafarien var over all forventning. Det begynte i lyset da vi så mange dyr. Vi så alt vi hadde sett før, bare enda nærmere. Elefant rett ved bilen, tre store giraffer og to giraffbabyer. Det var helt utrolig å se hvor store de var. Den vi så var tre meter høy. Og den var visst liten i forhold til hvor stor den kunne bli andre steder. De kunne bli opp til 4,5 meter høye. Giraffer er faktisk yndlingsdyret mitt, ved siden av hester, så klart. Nå vet jeg grunnen. De var så flotte. Tok en hel haug fine bilder. Kunne vært bedre med et speilreflekskamera som noen studenter hadde, men skal få bildene deres, så da blir det vel bra.

Vi kjørte over ett område som var litt ribba for trær. Det viste seg å være på grunn av at elefantene som var der for lenge siden hadde revet ned så mange trær der. Det så litt savanneaktig ut, og det var egentlig sånn jeg hadde trodd at landskapet skulle være hele tiden. Men det var mest høye trær, innsjøer, og mye høyt gress og busker. Det var veldig frodig nå i regntiden. Da var det også litt mindre sjanse for å se så mange dyr, siden alle dyrene trekker til de samme stedene i tørken for å få vann. Men vi var heldig og fikk sett mange dyr fordet.

Vi fikk til og med sett krokodille. Han fortalte oss at krokodille var det så liten sannsynlighet for å se, at det kunne vi bare glemme. Men så plutselig kom det en gående over veien der vi kjørte. Kjempegøy! Vi fikk også sett løver. Det var blitt mørkt og vi kjørte med lyskasteren og lyste rundt for å se etter dyr da vi så en bil som stod stille og lyste på løver. Løvene kom gående mot oss og rett forbi bilen. Jeg kunne strekt ut hånda mi og tatt på dem. De kom på begge sider av bilen. Var helt rolige og målbevisste. Var syv løver. Noen unge hanner og hoer. Var dessverre ikke noen voksne handløver med manke å se. Men utrolig å se LØVER i naturlige omgivelser. Etter vi hadde sett løvene dro vi videre og fikk sett en hyene. Den var ganske stor, og overraskende mye penere enn på film.  Den poserte så fint for oss, så fikk noen bra bilder av den og.

Ute av parken så vi en stor hippo oppe på land, og vi fikk tatt bilde av den. På veien ned til campen fikk sjåføren vår en beskjed, og han sa han måtte kjøre fort for at vi skulle se noe vi ville like. Og kjøre fort gjorde han virkelig. Gassa på så vi letta i setene. Var en 10-15 cm over setet ett par ganger. Men det var virkelig verdt det og. Vi fikk nemlig se en leopard. Den var ute på jakt etter impalaene, fastfood for løver og leoparder. Det var fantastisk gøy å se. Det er veldig liten sjanse for å se både løver og leopard på en og samme dag. Så vi hadde litt av en safari.

Nå i dag, søndag har vi bare hatt en lang tur hjem, fikk sovet litt på veien, utrolig nok. Så nå har vi vært nede på Korea Garden og spist. Vi traff noen norske studenter fra høgskolen i vestfold, verden er liten. I tillegg er det også en annen norsk familie her nede. I morgen er siste undervisningsdag, og vi skal gjøre ferdig animasjonsprosjektet vårt.

Er hjemme om en uke, tiden flyr her nede, samtidig som det er utrolig lenge siden jeg var hjemme. Savner alle hjemme, men gruer meg til å dra herfra også.

Én kommentar

Malene - VIL DU BLI VURDERT?

14.feb.2010 kl.20:51

fin blogg ;-)

Helen

21, Sarpsborg

Jeg er student ved Høyskolen i Østfold, og studerer for å bli allmennlærer:) På fritiden finner du meg i stallen eller hjemme sammen med kjæresten:)